Pensyarah: Hajah Halimah Harun
Aktiviti 1:
Minggu ini sekali lagi beberapa kumpulan dipanggil untuk membentang kertas proposal mereka. Di antara kumpulan yang telah membentangkan kertas kerja mereka ialah:
Kumpulan 1: Ketua kumpulan Hafizah
Skop Subjek:
Tajuk:
Kumpulan 2: Ketua kumpulan Najwa
Skop Subjek: Bahasa Arab
Tajuk: Meningkatkan penghafalan dan Penguasaan Dhomir Bahasa Arab menggunakan Teknik Berlagu di Kalangan Murid Tahun 2
Kumpulan 3: Ketua kumpulan Ong Chee Keong
Skop Subjek: Geografi
Tajuk: Meningkatkan Pembelajaran Geografi Tingkatan 3 melalui Kaedah Eksplo-Geo
Kumpulan 4: Ketua kumpulan Anis Firdaus
Skop Subjek: Unit Beruniform
Tajuk: Meningkatkan Tahap Penglibatan Pelajar Perempuan dalam Aktiviti Unit Beruniform Kadet Polis
Kumpulan 5: Ketua kumpulan Nurul Huda Taridi
Skop Subjek:
Tajuk:
Kumpulan 6: Ketua kumpulan Mohammad Azizi
Skop Subjek: Bahasa Melayu
Tajuk: Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar Tingkatan 5 terhadap Petikan Melayu Klasik Menggunakan Kaedah Think-Pair-Share
Kumpulan 7: Ketua kumpulan Nor Atifah
Skop Subjek: Bahasa Inggeris
Tajuk: Mempertingkatkan Perbendaharaan Kata dan Sebutan dalam Bahasa Inggeris melalui Role Play Simulation
Komen pensyarah secara keseluruhan ialah, setiap kumpulan mempunyai kelemahan yang sama iaitu:
Format Laporan Kajian Tindakan ialah:
Bab 1: Latar Belakang Kajian
- rasional
- tujuan
- objektif
- persoalan kajian
Bab 2: Kajian Literatur
- kajian lepas sama ada kajian yang serupa ataupun lain
Bab 3: Prosedur Kajian
- harus terperinci
- RPH
- contoh BBM
- langkah-langkah kajian yang dijalankan
Bab 4: Pengumpulan data
- terdapat banyak cara pengumpulan data (rujuk Pengumpulan data) tetapi wajib
menggunakan teknik pemerhatian kerana kajian tindakan adalah kajian jenis kualitatif
Bab 5: Dapatan Kajian
Aktiviti 2: KUIZ
Soalan kuiz:
Aktiviti 1:
Minggu ini sekali lagi beberapa kumpulan dipanggil untuk membentang kertas proposal mereka. Di antara kumpulan yang telah membentangkan kertas kerja mereka ialah:
Kumpulan 1: Ketua kumpulan Hafizah
Skop Subjek:
Tajuk:
Kumpulan 2: Ketua kumpulan Najwa
Skop Subjek: Bahasa Arab
Tajuk: Meningkatkan penghafalan dan Penguasaan Dhomir Bahasa Arab menggunakan Teknik Berlagu di Kalangan Murid Tahun 2
Kumpulan 3: Ketua kumpulan Ong Chee Keong
Skop Subjek: Geografi
Tajuk: Meningkatkan Pembelajaran Geografi Tingkatan 3 melalui Kaedah Eksplo-Geo
Kumpulan 4: Ketua kumpulan Anis Firdaus
Skop Subjek: Unit Beruniform
Tajuk: Meningkatkan Tahap Penglibatan Pelajar Perempuan dalam Aktiviti Unit Beruniform Kadet Polis
Kumpulan 5: Ketua kumpulan Nurul Huda Taridi
Skop Subjek:
Tajuk:
Kumpulan 6: Ketua kumpulan Mohammad Azizi
Skop Subjek: Bahasa Melayu
Tajuk: Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar Tingkatan 5 terhadap Petikan Melayu Klasik Menggunakan Kaedah Think-Pair-Share
Kumpulan 7: Ketua kumpulan Nor Atifah
Skop Subjek: Bahasa Inggeris
Tajuk: Mempertingkatkan Perbendaharaan Kata dan Sebutan dalam Bahasa Inggeris melalui Role Play Simulation
Komen pensyarah secara keseluruhan ialah, setiap kumpulan mempunyai kelemahan yang sama iaitu:
- Tiada rujukan - tidak menyatakan sumber maklumat diperolehi dengan tepat. Kebanyakkan kumpulan hanya membuat andaian semata-mata, tidak merujuk kepada sumber yang sahih.
- Gagal membezakan rasional kajian dan tujuan kajian dilakukan. Rasional kajian adalah sebab kenapa kajian dibuat sedangkan tujuan kajian menyatakan untuk apa kajian dilakukan.
Format Laporan Kajian Tindakan ialah:
Bab 1: Latar Belakang Kajian
- rasional
- tujuan
- objektif
- persoalan kajian
Bab 2: Kajian Literatur
- kajian lepas sama ada kajian yang serupa ataupun lain
Bab 3: Prosedur Kajian
- harus terperinci
- RPH
- contoh BBM
- langkah-langkah kajian yang dijalankan
Bab 4: Pengumpulan data
- terdapat banyak cara pengumpulan data (rujuk Pengumpulan data) tetapi wajib
menggunakan teknik pemerhatian kerana kajian tindakan adalah kajian jenis kualitatif
Bab 5: Dapatan Kajian
Aktiviti 2: KUIZ
Soalan kuiz:
- Bezakan kajian tindakan dan kajian eksperimen.
- Apakah persoalan kajian yang terdapat dalam cadangan kajian tindakan yang telah dibuat?
- Apakah baseline data?
0 comments:
Post a Comment