CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 5, 2009

Aktiviti Semasa Kuliah 3

Pada akhir Kuliah 3 yang diberikan oleh Dr. Mohd Izham pada minggu ini, kami dikehendaki membentuk kumpulan untuk berbincang dan menjawab 2 soalan berkaitan dengan perubahan:

Ahli Kumpulan:
1. Mohd. Fairus Khazali Ismail
2. Elenser Uning

Senaraikan 8 sebab kenapa orang takut untuk berubah:
1. Takut gagal
2. Selesa dengan keadaan semasa
3. Tidak peka dengan perubahan global
4. Perubahan tersebut tidak adil kerana ia hanya memberi kebaikan kepada pihak-pihak tertentu sahaja
5. Sikap malas untuk berubah
6. Tidak faham tentang perubahan yang ingin dilakukan walaupun sebenarnya dia ingin berubah
7. Mempunyai kekangan yang membolehkan perubahan sukar dilakukan seperti kewangan, agama dan budaya
8. Berfikiran sempit

Apakah langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk mengatasi sebab-sebab di atas?
1. Pihak yang memperkenalkan perubahan hendaklah menjelaskan perubahan yang ingin dilakukan secara terperinci
2. Menyediakan salur bantuan seperti dari segi kewangan untuk mempromosi perubahan
3. Memberi insentif kepada pihak yang awal berubah
4. Memastikan perubahan yang ingin dilakukan mengambil kira semua pelbagai pihak

Reflektif dalam P&P

Masalah:
Komunikasi dua hala antara pelajar dengan guru kurang berkesan. Antara sebab yang dikenalpasti ialah masalah penyebutan perkataan (pronounciation) guru lemah menyebabkan pelajar tidak faham isi pembelajaran yang ingin disampaikan oleh guru.

Matlamat: Memastikan interaksi antara guru dan pelajar lebih berkesanJustify Full
Objektif: Meningkatkan kemahiran sebutan perkataan Bahasa Inggeris guru

Pelan Tindakan:
1. Membeli kamus elektronik atau kamus yang mempunyai simbol bagaimana untuk menyebut
2. Menonton dan mendengar rancangan televisyen atau radio yang menggunakan bahasa Inggeris
3. Berlatih lebih kerap berbahasa Inggeris dengan kawan
4. Tidak malu bertanya kepada orang lain sekiranya tidak tahu menyebut sesuatu perkataan

Pemantauan:
1. Memantau sesi P&P dalam kelas
2. Membuat kaji selidik daripada pelajar
3. Meminta rakan-rakan sekerja menegur/memberi komen tentang penggunaan bahasa Inggeris

Penilaian:
Berdasarkan kepada kefahaman pelajar tentang isi pengajaran

Reflektif BIG

Setelah berakhirnya program BIG, saya telah membuat reflektif tentang pencapaian dan keupayaan diri saya. Di antara masalah yang saya kenalpasti ialah seperti berikut:

MASALAH 1


Masalah: Sifat Kepimpinan
Matlamat: Meningkatkan sifat kepimpinan yang kurang dalam diri
Objektif: Boleh menjadi pemimpin yang baik dalam mana-mana bidang tugas yang telah diamanahkan

Pelan Tindakan:
1. Melibatkan diri secara akitf dalam pelbagai aktiviti
2. Menjadi ketua secara sukarela dalam mana-mana bidang tugas
3. Tidak menolak sekiranya diberi tanggungjawab dalam mengetuai sesuatu perkara
4. Memerhati bagaimana orang lain menjadi ketua dan seterusnya mengambil teladan yang baik daripada ketua tersebut dan memperbaiki kelemahan yang dilakukan oleh ketua terssebut
5. Menyemai sifat keyakinan diri yang tinggi agar kepimpinan saya boleh diyakini oleh pihak lain
6. Berani mewakili kumpulan dalam memberi pendapat dan ulasan

Pemantauan:
Dalam selang masa tertentu saya akan menyenaraikan aktiviti yang telah disertai dan peranan saya dalam aktiviti tersebut. Sekiranya saya hanya berperanan secara pasif, maka saya belum meningkatkan sifat kepimpinan dalam diri saya. Saya juga akan bertanya kepada rakan-rakan adakah saya seorang ketua yang baik dan meminta rakan-rakan untuk mengulas tentang kebaikan dan kelemahan saya sebagai ketua.

Penilaian:
Berdasarkan kepada senarai yang saya buat dalam pemantauan dan pendapat rakan-rakan.


MASALAH 2


Masalah: Keyakinan diri
Matlamat: Meningkatkan keyakinan yang kurang dalam diri
Objektif: Berani dan tidak gementar dalam melakukan sesuatu tugas

Pelan Tindakan:
1. Melibatkan diri secara akitf dalam pelbagai aktiviti agar boleh meningkatkan kemahiran dalam pelbagai aktiviti dan seterusnya meningkatkan keyakinan diri
2. Berani mewakili kumpulan dalam memberi pendapat dan ulasan
3. Berani tampil ke hadapan secara sukarela apabila perlu
4. Membuat pembacaan tentang bagaimana untuk meningkatkan keyakinan diri

Pemantauan:
Dalam selang masa tertentu saya akan menyenaraikan aktiviti yang memerlukan saya perlu yakin dalam menyempurnakan aktiviti tersebut.
Saya juga akan meminta rakan memberi pendapat tentang kebaikan dan kelemahan diri agar saya akan berasa yakin dengan kekuatan diri dan akan memperbaiki kelemahan diri

Penilaian:
Berdasarkan kepada senarai yang saya buat dalam pemantauan dan pendapat rakan-rakan.