CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 12, 2009

Sorotan Literatur dalam Kajian Tindakan

Soroton literatur (literature review) ialah sorotan ke atas bahan-bahan literatur seperti buku, jurnal, artikel dll. Ia dilakukan secara kritikal ke atas poin-poin yang dikemukan dalam literatur tersebut. Maka, ia memerlukan kemahiran berfikir aras tinggi seperti membuat banding-beza, menganalisis, menilai dan membuat keputusan.

Membandingkan dan membezakan:
- mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kepada kriteria seperti ciri-ciri, sifat-sifat, kualiti dan unsur sesuatu objek dan peristiwa
- kemahiran ini digunakan apabila:
1. terdapat 2 atau lebih ciri atau kemungkinan
2. membuat pilihan atau keputusan
- Langkah penggunaan:
1. Perhatikan dan berikan tumpuan kepada 1 atau beberapa ciri kajian tindakan (sampel,
setting, prosedur, pengumpulan dan penganalisaan data)
2. Kenalpasti ciri kajian tindakan
3. Tentukan sama ada kajian tindakan yang lain mempunyai ciri-ciri yang sama
4. Nyatakan ciri itu sama/berbeza

Menganalisis
- mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat
- kemahiran ini digunakan untuk mengenali bahagian-bahagian, memahami hubungkait antara bahagian dan mengenali prinsip yang terlibat
- merupakan satu konsep yang kompleks menggunakan beberapa ciri kemahiran berfikir

Menilai
- membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara daripada segi kebaikan dan kelemahan berdasarkan bukti atau dalil yang sah
- kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan bagi:
a) memilih sesuatu
b) menerima atau menolak sesuatu idea

Membuat Kesimpulan
- membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian yang berdasarkan kepada sesuatu hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan penyiasatan
- kemahiran ini digunakan untuk membuat keputusan, menerangkan sesuatu, meramal atau menyokong penyataan

Mensintesis
- menggabungkan idea, unsur dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang menyeluruh dalam bilik pernyataan, esei, lukisan dan artifak
- boleh menghasilkan resolusi baru

Perubahan dalam Pendidikan

Bidang pendidikan merupakan faktor utama untuk menyediakan manusia menghadapi cabaran pada masa depan. Namun, dalam bidang pendidikan, perubahan adalah sesuatu yang tidak daat dielakkan. Malah perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan kestabilan.

Terdapat 4 jenis perubahan:
1. Perubahan ke arah peningkatan - perubahan jenis ini menuju ke arah kebaikan
2. Perubahan strategik organisasi - melibatkan keseluruhan organisasi seperti sekolah
3. Perubahan reaktif - perubahan akibat desakan atau tindak balas langsung daripada pelanggan dan pihak berkepentingan
4. Perubahan akibat daripada jangkaan - perubahan ini tidak disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana terdapat kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperolehi kebaikan kompetitif

Perubahan dikaitkan dengan proses evolusi dan proses revolusi:
1. Proses evolusi
- dikatakan sebagai perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang
panjang
- menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo

2. Proses revolusi
- perubahan yang pantas
- perubahan yang akan meninggalkan kesan yang membinasakan

Perubahan adalah multidimensi dan sebarang perubahan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan demi mengenalpasti semua dimensi yang berkaitan. Terdapat 6 dimensi yang perlu difahami:
1. Tujuan perubahan
2. Unit perubahan
3. Sifat perubahan
4. Magnitud perubahan
5. Skop perubahan
6. Jangka masa perubahan

Model-model perubahan:
1. Model Penggabunggan Roger
2. Model Kanter
3. Model Rand
4. Model ACOT