CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 10, 2009

ANALISIS DATA

Pensyarah: Pn.Sakinah

Analisis Data:

  • proses menggunakan data untuk memberikan maklumat berguna untuk cadangkan kesimpulan dan menyokong keputusan. Pastikan ada sekurang-kurangnya 3 atau lebih jenis data untuk dianalisis
  • data kualitatif dan kuantitatif boleh dipersembahkan secara grafik untuk membantu proses analisis
  • cari pola dan kategori, persamaan, terangkan trend dan pertanyaan, katologkan pemerhatian, bilang dan bandingkan serta buat anggaran

Langkah Analisis Data Kualitatif

Langkah 1:
  • tengok secara lalu maklumbalas
  • ambil nota atas tema yang muncul, isu dan faktor yang didengari
  • cari item yang berulang atau penting

Langkah 2:
  • Pilih 3 atau 4 tema/ kategori yang muncul dan bina matriks
  • cuba buat carta bukti berkaitan dengan tema utama
  • tempatkan tema kategori di atas dan senaraikan pelajar di tepinya
  • guna warna kod untuk setiap kategori yang berlainan

Langkah 3:
  • jika boleh, bincang tinjauan dengan penyelidik lain
  • baca tinjauan (soal selidik), highlight kata kunci yang berkaitan dengan tema/ kategori yang telah dikenalpasti
  • seterusnya rekodkan dapatan dalam kotak bersesuaian dalam carta matriks yang kamu bina

Langkah 4:
  • tanya (apa yang telah diperolehi)
  • rekod pemerhatian pola yang muncul semasa melihat matriks (pola konsep dan pola sikap)
  • tulis/rekod pemerhatian bawah matriks (bawah carta matriks)
  • contoh: 2 orang pelajar (siapa yang cakap banyak)
  • takut sentiasa disebut beberapa kali
  • sokongan bacaan jurnal

Langkah 5:
  • apa kesimpulan yang boleh dibuat
  • rekod kesimpulan sama ada bawah matriks atau atas kertas yang berlainan

Langkah 6:
  • apa langkah seterusnya yang boleh dibuat (tinjauan/ temubual/ penilaian @ semak semula persoalan kajian @ bina modul/ aktiviti)
  • jangan lupa rekod apa yang boleh dibuat dalam matriks
  • apakah maklumat yang masih diperlukan (atas pelajar @ atas kaedah @ maklumat latar belakang untuk tajuk ini)

Kegunaan Data dalam PLAN-DO-STUDY-ACT Cycle


PLAN
  • nilai dan ringkaskan semua data yang kita ada
  • analisis dan kenalpasti tema utama
  • kenalpasti sumber data yang akan memberikan ukuran progres penambahbaikan

DO
  • kumpul data
  • buat kajian rintis untuk memastikan strategi pengukuran dipenuhi

STUDY
  • analisis data yang telah diperolehi

ACT
  • kenalpasti soalan tambahan
  • rancang untuk penambahbaikan berterusan
  • mengumpulkan data dan analisis data merupakan proses berterusan dalam penyelidikan tindakan
  • kita mungkin tidak dapat keputusan yang kita kehendaki, tetapi tidak perlu risau
  • dapatan kajian bertujuan untuk beri panduan dan memperbaiki pengajaran kita seterusnya

Secara ringkasnya,
Panduan untuk Analisis Data
  1. Reka bentuk pendekatan sistematik, simpan semua data
  2. Cuba faham maklumat yang ingin disampaikan oleh data
  3. Cari tema dan pola
  4. Susun data berdasarkan apa yang kamu pelajari daripada data
  5. Masukkan semua data, termasuk data yang tidak menyokong apa yang kita cari
  6. Baca dan baca data lebih daripada sekali
  7. Bina imej visual
  8. Tulis nota ringkas untuk dari sendiri
  9. Kongsi dapatan, perbincangan akan timbulkan soalan baru
  10. Let data speaks to you

Proses Analisis Data
  1. Analisis semua data dan buat nota sepanjang masa
  2. Cari tema dan pola
  3. Ringkaskan tema kepada 3-5 idea
  4. Lihat kembali data dan semak tema-tema yang telah dibuat
  5. Bina subtema jika perlu
  6. Simpan nota secara berterusan, malah dapatan kajian kadangkala boleh mengugatkan kita
  7. Semak maklumat untuk cari idea yang kerap atau dominan asal
  8. Kenalpasti poin utama
  9. Cari maklumat untuk menyokong dapatan kajian

(sumber: nota kuliah Pn.Sakinah)


Monday, June 8, 2009

Kuliah Minggu Ke-8

Pensyarah: Hajah Halimah Harun

Aktiviti 1:
Minggu ini sekali lagi beberapa kumpulan dipanggil untuk membentang kertas proposal mereka. Di antara kumpulan yang telah membentangkan kertas kerja mereka ialah:

Kumpulan 1: Ketua kumpulan Hafizah
Skop Subjek:
Tajuk:

Kumpulan 2: Ketua kumpulan Najwa
Skop Subjek: Bahasa Arab
Tajuk: Meningkatkan penghafalan dan Penguasaan Dhomir Bahasa Arab menggunakan Teknik Berlagu di Kalangan Murid Tahun 2

Kumpulan 3: Ketua kumpulan Ong Chee Keong
Skop Subjek: Geografi
Tajuk: Meningkatkan Pembelajaran Geografi Tingkatan 3 melalui Kaedah Eksplo-Geo

Kumpulan 4: Ketua kumpulan Anis Firdaus
Skop Subjek: Unit Beruniform
Tajuk: Meningkatkan Tahap Penglibatan Pelajar Perempuan dalam Aktiviti Unit Beruniform Kadet Polis

Kumpulan 5: Ketua kumpulan Nurul Huda Taridi
Skop Subjek:
Tajuk:

Kumpulan 6: Ketua kumpulan Mohammad Azizi
Skop Subjek: Bahasa Melayu
Tajuk: Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar Tingkatan 5 terhadap Petikan Melayu Klasik Menggunakan Kaedah Think-Pair-Share

Kumpulan 7: Ketua kumpulan Nor Atifah
Skop Subjek: Bahasa Inggeris
Tajuk: Mempertingkatkan Perbendaharaan Kata dan Sebutan dalam Bahasa Inggeris melalui Role Play Simulation

Komen pensyarah secara keseluruhan ialah, setiap kumpulan mempunyai kelemahan yang sama iaitu:
  1. Tiada rujukan - tidak menyatakan sumber maklumat diperolehi dengan tepat. Kebanyakkan kumpulan hanya membuat andaian semata-mata, tidak merujuk kepada sumber yang sahih.
  2. Gagal membezakan rasional kajian dan tujuan kajian dilakukan. Rasional kajian adalah sebab kenapa kajian dibuat sedangkan tujuan kajian menyatakan untuk apa kajian dilakukan.

Format Laporan Kajian Tindakan ialah:

Bab 1: Latar Belakang Kajian
- rasional
- tujuan
- objektif
- persoalan kajian

Bab 2: Kajian Literatur
- kajian lepas sama ada kajian yang serupa ataupun lain

Bab 3: Prosedur Kajian
- harus terperinci
- RPH
- contoh BBM
- langkah-langkah kajian yang dijalankan

Bab 4: Pengumpulan data
- terdapat banyak cara pengumpulan data (rujuk Pengumpulan data) tetapi wajib
menggunakan teknik pemerhatian kerana kajian tindakan adalah kajian jenis kualitatif

Bab 5: Dapatan Kajian

Aktiviti 2: KUIZ


Soalan kuiz:
  1. Bezakan kajian tindakan dan kajian eksperimen.
  2. Apakah persoalan kajian yang terdapat dalam cadangan kajian tindakan yang telah dibuat?
  3. Apakah baseline data?